Match made in… Duiven | Hoe CADAC Europe niet één maar twee marketeers vond

Zoekt en gij zult vinden. Waarheid als een bus. Maar in dit geval zocht CADAC Europe in Duiven niet één, maar twee marketeers. In deze markt geen makkelijke klus. Ook voor ons niet. Klinkt niet als het begin van een succesverhaal? Geen zorgen, het is ons gelukt! We vertellen je graag hoe. We blikken terug met gelukkige vinder Marleen Siemerink (Marketing Communication Manager bij CADAC Europe) en ‘hidden gem’ marketeer Anouk Daams.

‘Hoe gaat het?’ is het eerste wat we Marleen en Anouk vragen. ‘Heel erg goed!’ beginnen ze in koor. Marleen lacht: “Typisch, Anouk en ik vullen elkaar enorm aan en zeggen dus regelmatig tegelijkertijd hetzelfde.” Als we haar vragen naar het proces dat we samen hebben doorlopen, vertelt ze: “Jarenlang was het voor ons geen enkel probleem om vacatures in te vullen. We beschikken over een groot netwerk, kennen onze organisatie als geen ander en zitten in een likeable branche. We hebben dan ook op eigen kracht een mooi team opgebouwd. Maar ook wij zagen de arbeidsmarkt veranderen en hebben steeds meer moeite met het vinden van goede mensen. Dus toen er kort na elkaar twee collega’s uit mijn team doorstroomden naar andere (interne) functies, was het tijd om een hulplijn in te schakelen.”

Marleen: “Uitbesteden vonden we spannend, maar de markt liet ons geen andere keuze.”

Spannend
Die eerste keer samenwerken met ons was voor CADAC Europe spannend. Marleen: “Een belangrijke reden om werving en selectie uit te besteden is tijdsbesparing. Voor een bureau is dit core business. Voor ons komt het bovenop alle andere werkzaamheden. Helaas is onze ervaring met bureaus in het verleden niet altijd positief. We ontvingen vacatureteksten die de lading niet dekten, of kregen kandidaten gepresenteerd die op papier aardig matchten maar in de praktijk totaal niet ‘CADAC’ waren. Onderaan de streep kost dat alsnog veel tijd. We hebben dus best getwijfeld voor we een nieuwe samenwerking aangingen met een voor ons onbekend bureau. Maar de markt liet ons geen keuze. ”

Persoonlijke profielanalyse
Carianne vult aan: “Omdat wij alleen marketeers werven, kennen wij de markt als geen ander. We hebben een database van ruim 1.500 marcom-professionals uit de regio en doorleven dit vakgebied. Door die kennis kunnen we ook meedenken met onze klanten. In dit geval wist CADAC Europe precies wat zij nodig hadden voor de heropbouw van hun team en het waarmaken van hun ambities op lange termijn. Maar hier geven wij regelmatig advies in. Uitdagend in dit traject was dat CADAC Europe niet één maar twee marketeers tegelijkertijd zocht. Extra belangrijk dus dat beide personen niet alleen elkaars vaardigheden, maar ook competenties en persoonlijkheid aanvulden. Zeker in een klein team. Om dit scherp te krijgen, deden we met alle kandidaten een Persoonlijke Profielanalyse (PPA).”

Keuzestress
Tim Polman, directeur bij CADAC Europe, zegt daarover: “De tijd die door Carianne aan de voorkant werd geïnvesteerd in de sollicitanten, zagen wij terug in de kwaliteit van kandidaten die werden gepresenteerd. Met het merendeel hadden we een klik. Hier was goed op gelet. Fijn, want we hechten daar veel waarde aan. Het leverde ons zelfs een luxeprobleem op: keuzestress! Dit werd ook door andere afdelingen opgemerkt. Collega’s vroegen dan gekscherend hoe het mogelijk was dat wij zoveel goede kandidaten op de koffie kregen terwijl zij moeite hadden met het vullen van vacatures. Zowel Manon als Anouk zijn met gemak hun proeftijd doorgekomen!”

Anouk: “Het contact met Carianne verliep heel persoonlijk en ontspannen.”

Persoonlijk en ontspannen
Anouk: “Ik kwam met MRKTNG.nl in contact na het afronden van mijn mbo, net voordat ik begon aan mijn hbo. Mooi hoe Carianne, ruim 5 jaar later, aan mij moest denken toen er een marketeer met vormgeefskills gezocht werd. Het contact is altijd persoonlijk, heel ontspannen en op basis van oprechte interesse. Zo werd er echt gekeken naar het totaalplaatje. Passen óók het team en de cultuur van CADAC Europe bij mij? En ja, zie hier het resultaat!” Marleen knikt instemmend.

2022-03-01T08:23:14+01:00

Laatste nieuws & blog

Jouw partner in crime als het om je loopbaan gaat

30 juni 2022|

‘Dus jij helpt mensen aan een nieuwe baan?’ Zelf omschrijft Carianne haar werk liever als het ondersteunen van marketeers en communicatie professionals in hun loopbaan. Op welke manier dan ook. En met haar post hbo [...]