Haal het meeste uit je LinkedIn profiel als werkzoekende

Als werkzoekende wil je dat je LinkedIn profiel zo volledig en representatief mogelijk is. Het is namelijk je digitale visitekaartje en tegenwoordig vaak één van de eerste dingen die jouw potentiële nieuwe werkgever van je ziet. Als je op zoek bent naar een nieuwe baan is het dus belangrijk dat je LinkedIn profiel duidelijk en compleet is. Wat zijn je professionele vaardigheden? Welke ervaringen heb je al opgedaan? Wat zijn je talenten? En hoe kom je zo goed mogelijk over op je profielfoto? Hoe vollediger je profiel, hoe beter vindbaar je bent. We geven je daarom graag wat tips om het meeste uit je persoonlijke LinkedInpagina te halen!

Profielfoto: de eerste indruk
Je LinkedIn-profielfoto is vaak het eerste wat opvalt aan je profiel. Het lijkt erg vanzelfsprekend, maar we komen nog regelmatig foto’s tegen op LinkedIn die niet erg geschikt zijn voor een zakelijk profiel. Een vakantiefoto of groepsfoto is erg leuk voor je persoonlijke Facebook- of Instagrampagina, maar niet erg representatief op LinkedIn. Ook een profiel zonder foto zouden we afraden als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Een profielfoto is namelijk de allereerste indruk die je achterlaat bij jouw potentiële nieuwe werkgever of een recruiter.

Wist je dat 41% van de recruiters bepaalt of ze verder kijken op je profiel op basis van je profielfoto?

Ondanks dat LinkedIn een zakelijk platform is, betekent dit niet dat een foto met een serieuze blik de beste optie is. Een open blik met een glimlach zorgt er namelijk juist voor dat je warmte uitstraalt en makkelijker benaderbaar bent. Twijfel je toch nog welke foto je wilt gebruiken? Op de website van Fotofeeler kun je je foto uploaden en te weten komen wat jouw foto over je zegt. Leuk om te lezen én een handige tool bij de keuze voor jouw profielfoto op LinkedIn!

Tip: Heb je al een profielfoto? Zorg dan dat deze zichtbaar is voor iedereen op LinkedIn.

Kies een opvallende headline
Naast je profielfoto is de headline of kopregel een belangrijk onderdeel van je profiel. De headline bevat namelijk de zoektermen waarop jij gevonden wilt worden. Gebruik daarom je LinkedIn headline als een ultrakorte pitch. Je kunt hier bijvoorbeeld in beschrijven wat je functie om dit moment is, maar ook kun je hierin laten weten dat je op dit moment open staat voor een leuke nieuwe baan!

Termen als ‘strategisch’, ‘gedreven’ en ‘teamspeler’ zijn de meest gebruikte woorden in de LinkedIn headline. Deze wil je dus zo min mogelijk gebruiken. Wees creatief en probeer jezelf te onderscheiden. Benoem in het kort je sterke punten en je vaardigheden, en vraag jezelf af waar je op gevonden wil worden.

Tip: Als je je LinkedIn headline aanpast in de mobiele app van LinkedIn, krijg je twee keer zoveel tekens als op een desktop.

Vertel meer over jezelf in je samenvatting
Op je LinkedIn profiel heb je de mogelijkheid om, naast je werkervaring, opleidingen en vaardigheden, meer over jezelf te vertellen in je samenvatting. Deze samenvatting kun je gebruiken als een soort elevatorpitch. Wat zijn je talenten en wat maakt jou uniek? Waarom moet jouw potentiële nieuwe werkgever of een recruiter je benaderen? 

De samenvatting biedt ook de mogelijkheid om een video in te voegen. Een creatief idee dat je nog niet vaak voorbij ziet komen. Hiermee weet je zeker dat je opvalt! Kies je toch liever voor een schriftelijke samenvatting in plaats van een video? Schrijf je samenvatting dan vanuit de ik-vorm en probeer te eindigen met een call-to-action. Je wil immers dat jouw potentiële werkgever of een recruiter contact met je opneemt als ze de perfecte baan voor je hebben! 

Tip: Neem eens een kijkje bij de instellingen van je profiel. LinkedIn heeft verschillende functies en mogelijkheden waardoor je beter gevonden wordt door recruiters. Ook zonder dat je huidige werkgever het ziet.

Connecties maken
Alleen het hebben van een LinkedIn profiel is niet de sleutel tot succes. Het is van belang dat je actief bezig blijft met het maken van nieuwe contacten. Probeer regelmatig interessante artikelen te delen, plaats zo nu en dan een statusupdate en volg bedrijven die je interessant vindt. LinkedIn is een groot en belangrijk platform voor marketeers, dus haal hier je voordeel uit. Hoe meer connecties jij hebt en hoe actiever je bent, hoe groter de kans dat recruiters jou gaan vinden. 

Neem daarnaast zelf ook het initiatief en reageer op geplaatste vacatures. Niet alleen door een bericht te liken, maar ook door rechtstreeks contact op te nemen met de recruiter of betreffende contactpersoon. Niet alleen stel je jezelf dan beschikbaar voor de functie, je laat ook zien dat je proactief bent en jezelf durft te laten zien. 

Tip: Maak connecties met recruiters en ondersteun dit met een bericht. Op deze manier breng je recruiters zelf ook op de hoogte dat jij op zoek bent naar een nieuwe baan.

Ben jij momenteel op zoek naar een nieuwe marketing uitdaging? Of wil je dat wij eens meekijken naar jouw LinkedInpagina? Neem gerust contact met ons op!

T | 0314 – 20 00 90
E | info@mrktng.nl

 

2021-04-19T12:40:43+02:00

Laatste nieuws & blog

Klantverhaal | Vink Kunststoffen

10 mei 2021|

Vink Kunststoffen, gevestigd in Didam, heeft ruim 65 jaar ervaring in het toepassen van kunststof halffabricaten. Het bedrijf heeft een breed voorraadprogramma in kunststof platen, folie, staven, profielen en leidingsystemen.  Na het succesvol invullen van [...]